Kolminaisuudesta

Kolminaisuus oppi, mistä se on ”kotoisin”?

Lisää kolminaisuusopista.

Aikaisemmin kirjoitin että Matt. 28:19 teksti ” … kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, on lisäys, joka on saatettu Raamattuun, vain kolminaisuusopin raamatullisen uskottavuuden saamiseksi. Aikanaan kun itse tämän havaitsin ja oivalsin, asia oli aivan selvä. Ensinnäkin se on ainoa kohta, jossa tällainen kehoitus lausutaan. Toiseksi se ei mielestäni istu lainkaan Jeshuan suuhun. Kolmanneksi aapostolit eivät lainkaan sitä noudattaneet. Olisiko se mahdollista, jos se todella on Jeshuan käsky, – ei, kyllä he olisivat sen käskyn mukaan menetelleet. Mainitsin aiemmin myös Eusebiuksen, jonka Kirkkohistoriassa ko. UT:n kohta on mainittu alkuperäisessä muodossa. Silloin en ollut sitä vielä lukenut, mutta nyt minulla ko.kirja lainassa. Tästä saat sen lukea: ”…Nämä olivat silloin tehneet matkoja kaikkien kansojen saarnatakseen ja opettaakseen Kristuksen avulla, joka oli sanonut heille: ” Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni minun nimeeni.” (Matt.28:19) Lihavointi minun, Tässä yhteydessä Eusebius kertoo apostolien ja juutalaisten vaikeuksista ja mm. Stefanuksen ja Jaakobin kivittämisestä ja mestauksesta.

Yksi suurimpia esteitä juutalaisen Tanakhiin (VT) perustuvan uskon ja uuden ”kristinuskonnon” välillä oli/on kolminaisuusoppi. Myös messiaanisille se on ongelma. Juutalaisen on täysin mahdotonta hyväksyä kolminaisuusoppia. Eikä Jeshua sitä opettanut, eikä varmasti kuvitellutkaan, että Hänen nimessään perustettava uskonto rakentaisi koko Jumalakuvansa ja uskontunnustuksensa kolminaisuusopin pohjalle. Niin meidän, VT kuin UT, ei anna missään kohtaa (lukuunottamatta puheenaolevaa Matt.28:19 tekstiä) tukea tälle ”opille”, päinvastoin. Jumala on yksi!

Tässä lainauksia mm. Jyri Puhtisen blogista ja hieman muualtakin. Tunnettu historioitsija Willy Durant kirjoittaa kolminaisuusopin alkuperästä:

”Pakanajumalista koostuvien kolmikoiden eli triadien palvonta oli tavallista ennen Jeesuksen syntymää. Historioitsija Will Durant huomautti: ”Kristillisyys ei tuhonnut pakanuutta, se omaksui sen……Egyptistä tulivat käsitykset jumalallisesta kolminaisuudesta.”

James Hastings kirjoitti teoksessa Encyclopia of Religion and Ethics (Uskonnon ja etiikan tietosanakirja): Intian uskonnossa me esimerkiksi tapaamme kolminaisuusryhmän, jonka muodostavat Brahma, Šiva ja Višnu, ja Egyptin uskonnossa kolminaisuusryhmän, jonka muodostavat Osiris, Isis ja Horus.”

”Jumalia” on siis monia. Tunnustivatko varhaiskristityt tämän? Pitivätkö he Jeesusta Kaikkivaltiaana Jumalana?

    myös Rooman valtakunnan ja myös kristinuskon historiasta laajoja tutkimuksia aikoinaan tehnyt historioitsija Edward Gibbon mainitsee asiasta kirjassaan ”Kristillisyyden historia”:

    ”Jos kristillisyys voitti pakanuuden, on yhtä lailla totta, että pakanuus turmeli kristillisyyden. Ensimmäinen kristittyjen deismi….muuttui Rooman kirkon toimesta käsittämättömäksi kolminaisuusopiksi. Monia egyptiläisten keksimiä ja Platonin ihannoimia pakanallisia opinkappaleita pidettiin uskomisen arvoisina.”

Itse asiassa kristinuskonto syntyi keisari Konstantinuksen toimesta ja palvelemaan hänen täysin valtapoliittisia päämääriä. Historioitsijat ovat todistaneet täysin uskottavasti, että yhdistämällä pakanalliset menot ja uusi uskonto, kansa saatiin sen taakse. Ei ollut kyse, kuten me ymmärrämme, mistään uskoontulosta tai uudestisyntymisestä. Joulun luominen Jeshuan syntymäpäiväksi on  ovelimpia toimenpiteitä kristinuskonnon historiassa. Kuten tässä joukossa vallan hyvin tiedämme Jeshuan syntymän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Saturnaalia-juhla, jota vietettiin niin kreikkalaisessa kuin roomalaisessa kultuurissa, on yksi tunnetuimpia sen ajan juhlia. Juhlakalenteri laitettiin täysin uusiin puihin. Tuli aivan uusia juhlia, annettiin uusia nimiä ja sisältöjä tai muutettiin ajankohtaa.

Englanninkielen sana ”Easter” ja muiden kielten vastaavat nimet viittaavat aamunruskon ja hedelmällisyyden jumalattareen, jonka kunniaksi vietettiin juhlaa keväisin ennen sen kristillistämistä. Juhlan alkuperä on muinaisessa Babyloniassa jossa silloin juhlittiin ”taivaan kuningatarta”, Semiramista, joka tunnetaan paremmin nimellä Astarte (tai Ishtar) Toni Arias

Jumalan Mooseksen kirjassa antama juhlakalenteri poistettiin täysin käytöstä. Oikeastaan väistämätön seuraus oli myös se, että Jeshuan ja apostolien opetus piti sanoittaa uudelleen. Alkoi prosessi, jonka tuloksena syntyi ihmisten muotoilema kristinuskonto uskontunnustuksineen, Jeshuasta tuli kreikkalainen Jeesus jne. Apostoilien uskontunnustukset olivat yksinkertaisesti:

5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Tai

Matt. 15-16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi