Aidon palvelutyön seitsemän tunnusmerkkiä

Aidon palvelutyön seitsemän tunnusmerkkiä
Haluan osoittaa seitsemän sellaista tunnusmerkkiä, joista kannattaa varmistua ennen kuin voi aloittaa Herran työn Herran tavalla.
Minkä Jumala on aloittanut, sen rinnalla hän seisoo. Mitä tahansa Herra sinulle antoikaan tehtäväksi, kun teet sitä hänen tavallaan, voit olla varma, että hän on puoleltaan uskollinen loppuun asti. Sinun työsi voi olla hallinnollista työtä, antamista tai muiden palvelemista tai vain ystävällisyyden osoittamista muita kohtaan – jos hän oli aloitteen tekijä, hän seisoo sinun tukenasi.
Mietipä Moosesta, joka on yksi havaintoesimerkki. Hän ei ollut aloitteen tekijä israelilaisten vapauttamisessa. Mutta Jumala oli loppuun asti uskollinen ja vei kansansa Luvattuun maahan. Vaikka he sotkivatkin asiansa, Jumala pysyi heidän kanssaan, koska hän oli se, joka oli aloittanut työn.
Varoitukseksi voin sanoa, että jos joku muu aloittaisi työn tai sinä itse aloittaisit, voin vakuuttaa sinulle, että se tulisi olemaan vain taakka. Jos kaappaat jonkin työn itsellesi, siitä tulee sinulle paha ongelma. Mutta jos kaikki on saanut alkunsa hänestä, silloin hän itse vie sen loppuun.
Elämä, joka on omistettu Herran etsimiselle ja odottamiselle, on aina oleva tehokasta, sillä kaikki työ, mikä alkaa hänestä, tulee hänen avullaan tehdyksi.
Kun teemme Herran työtä Herran tavalla, hedelmä on pysyvää. Vastustuksesta ja vihollisen hyökkäyksistä huolimatta, vaikka työ kohtaisi viivytyksiä, hedelmä on pysyvää. Jos käytämme liike-elämän keinoja eli manipulointia, erilaisia temppuja, älyä ja rahaa, voimme rakentaa monenlaista, mutta ajan hammas vie ne mukanaan. Ne eivät kestä ikuisesti.
Jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa. Jos Herra ei kaupunkia vartioi, turhaan vartija valvoo. Ps.127:1.
Meidän osamme työssä on elää Kristuksen orjina rakkaussuhteessa Herraan. Emme etsi asioita, jotka tekisivät meistä onnellisia, elämästämme mukavampaa tai meistä paremmin pärjääviä. Meidän ainoa toiveemme on saada kirkastaa häntä. Meillä on työssämme asenne, että kuulumme hänelle ja teemme hänen tahtoaan. Sanomme: ”Mestari, haluan kuulua sinulle ja palvella sinua, sillä rakastan sinua. Kuuntelen vain sinua ja etsin vain sinun kunniaasi”.
Oikeanlaisessa palvelutyössä Jumala antaa arvovaltansa meille. Meillä on Jumalan voima, huolenpito ja varjelus. Kun Jeesus lähetti opetuslapsiaan liikkeelle (Matteus 28), hän antoi arvovaltansa heidän käyttöönsä. Kun hän lähettää meitä liikkeelle, hän on meidän rinnallamme. Paavali sanoi niille, jotka olivat myrskyn silmässä hänen kanssaan:
Mutta nyt kehotan teitä pysymään rohkealla mielin. Yksikään teistä ei menetä henkeään, ainoastaan laiva tuhoutuu. Viime yönä näet vierelläni seisoi sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä palvelen. Ap.t.27:22-23.
Paavali ei ollut peloissaan tai hätääntynyt. Hän pysyi rohkeana ja arvovaltaisena. Taivas tunsi Paavalin ja tunnusti hänen asemansa sen auktoriteetin vuoksi, mikä hänelle oli annettu ja mikä juontui hänen suhteestaan Kristukseen.
Oikeanlainen palvelutyö muuttaa meitä Kristuksen kaltaisiksi. Se vie meitä pyhyyteen ja saa meidät rakastamaan Kristusta entistä enemmän. Työ itsessään ei saa aikaan näitä muutoksia, vaan Herran odottaminen muuttaa meitä. Kun viivymme Herran edessä, me muutumme.
Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki. 2.Kor.3:18.
Me tulemme hänen kaltaisikseen, kun katselemme häntä. Oletko sinä tulossa enemmän hänen kaltaisekseen: nöyryydessä, murtuneisuudessa, palvelualttiudessa?
Kun teemme Herran työtä Herran tavalla, meistä tulee uskollisia ja kutsumukseemme sitoutuneita. Paavali puhuu korinttilaisille:
Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. 2.Kor.4:1.
Me emme anna periksi. Kaikki ei välttämättä mene hyvin. Edessämme tulee olemaan vaikeuksia, koettelemuksia ja kiusauksia. Mutta Herra on meidän kutsujamme. Kyse on hänen työstään ja kun me viivymme hänen kasvojensa edessä, me saamme hänen armonsa – sen armon, joka riittää jokaiseen elämämme jaksoon ja koetukseen.
Kun meidän työmme on ohi ja Herralta saatu tehtävä loppuun suoritettu, saamme Herralta itseltään myös palkan työstämme. Hän tulee takaisin ja tuo palkan mukanaan. Paavali sanoo:
Olen kilpaillut hyvän kilpailun, olen juossut perille ja säilyttänyt uskoni. Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään. 2.Tim.4:7-8.
Hän tulee noutamaan sinua ja hänellä on palkka mukanaan, koska sinä käytit aikaa Herran edessä viipymiseen, sinä rakastit häntä ja sinä seurasit häntä – sinä teit Herran työtä Herran tavalla.

Kommentoi



Ei kommentteja.

Muista kirjautuminen
Unohtuiko salasana?
Luo oma blogi  Seuraava blogi